Niestety nie cała ilość ciepła uzykanego w wyniku spalania paliwa jest zamieniana na pracę mechaniczną. Zależnie od typu silnika i jego sprawności na pracę mechaniczą zostaje zamienione zaledwie od 25 do 40 procent uzyskanego ciepła. Aby ocenić co dzieje się z pozostałymi 60-75 procentami ciepła sporządza się tzw. bilans cieplny. W bilansie cieplnym dostarczone ciepło dzielimy na dwie grupy: ciepło zamienione na pracę machaniczną i ciepło przypadające na straty. Na straty ciepła przypadają przede wszystkim:

  • Qch – straty chłodzenia – ilość ciepła odprowadzonego do czynnika chłodzącego
  • Qw – strata wylotowa – ilość ciepła odprowadzonego ze spalinami
  • Qns – strata spalania – ilość ciepła straconego na wskutek niezupełnego spalania
  • Qot – tzw. reszta blinansu, obejmująca nieuchwytne straty ciepła odprowadzonego do otoczenia

Matematycznie bilans cieplny silnika można zapisać w postaci równania:

Q1 = Qe + Qch + Qw + Qns + Qot
gdzie:

  • Q1 – jest to całkowita ilość ciepła doprowadzonego do silnika
  • Qe – jest to ilość ciepła zamienionego na pracę użyteczną

W sposób graficzny bilans cieplny przedstawia się w postaci tzw. wykresu Sankeya:

bilans
Bilans cieplny sporządza się dla silnika znajdującego się w stanie równowagi cieplnej na podstawie pomiarów energii mechanicznej i energii cieplnej oddawanej przez silnik.