Jak już wiadomo każdy tłokowy silnik spalinowy pracuje cyklicznie. Jeśli założymy, że po każym cyklu przemian czynnik roboczy powinien ponownie mieć parametry początkwe to otrzymamy tzw. obieg zamknięty. Zgodnie z zasadami termodynamiki praca wykonana w takim obiegu jest równoważna doprowadzonemu ciepłu. Na wykresie p-V (ciśnienie-objętość) miarą uzyskanej pracy jest pole figury zamkniętej liniami obiegu. Wszystkie rozważania zawarte w tym rozdziale mają charakter czysto teoretyczny, i przedstawione niżej obiegi nie odzwierciedlają pracy rzeczywistego silnika.
Aby ułatwić rozpatrywanie takich obiegów przyjmuje się pewne założenia upraszczające tzn. zakłada się między innymi, że:

  • Czynnikiem roboczym jest gaz doskonały
  • Ciepło właściwe czynnika jest stałe
  • Porcesowi wymiany czynnika nie towarzyszą żadne straty
  • Nie występują straty ciepła

W silnikach w zależności od sposobu doprowadzania ciepła rozróżniamy trzy typy obiegów teoretycznych:

  • OBIEG MIESZANY – jest to obieg z doprowadzeniem ciepłą częściowo przy stałej objętości i częściowo przy stałym ciśnieniu

mieszany

  • OBIEG OTTA – jest to obieg z doprowadzeniem ciepła przy stałej objętości

otta

  • OBIEG DIESLA – jest to obieg z doprowadzeniem ciepłą przy stałym ciśnieniu

diesla

Oznaczenia przyjęte na wykresach:

  • V – objętość cylindra
  • p – ciśnienie
  • Q1p – ciepło doprowadzone przy stałym ciśnieniu
  • Q1V – ciepło doprowadzone przy stałej objętości
  • Q2 – ciepło odprowadzone (przy stałej objętości)

Obiegi teoretyczne zostały wprowadzone po to aby ułatwić analizę procesów zachodzących w obiegach i umożliwić ocenę wpływu poszczególnych czynników na pracę silnika i jego sprawność.