W dzisiejszch czasach do napędu silników spalinowych mogą być wykorzystane teoretycznie wszystkie substancje, które w jakikolwiek sposób mogą zostać spalone w cylindrze. Obecnie dużo mówi się o tzw. paliwach alternatywnych, które nie są produktami przetwarzania ropy naftowej. Więcej o paliwach alternatywnych znajdziecie w następnym tematcie.
Ogólnie paliwa silnikowe możemy podzielić na ciekłe i gazowe. Do najważniejszych parametrów określających przydatność paliwa do określonego typu silnika zaliczamy:
- Wartość opałową paliwa Wu
- Odporność na spalanie stukowe (dotyczy silników ZI)
- Skłonność do samozapłonu (dotyczy silników ZS)
- Inne (np. lotność, gęstość, lepkość, temperatura krzepnięcia, temperatura zapłonu)
Wartość opałowa paliwa Wu jest miarą energii zawartej w jednosce masy paliwa, którą można przetwaorzyć na energię cieplną. Wartość opałową wyrażamy w kJ/kg (paliwa ciekłe) lub kJ/m3 (paliwa gazowe).
Miarą odporności paliwa na spalanie stukowe jest LICZBA OKTANOWA LO paliwa. Im większa jej wartość, tym paliwo jest bardziej odporne na zjawisko stuku. Paliwo mające LO = 100 będzie paliwem całkowicie odpornym na spalanie stukowe.
Miarą skłonności paliwa do samozapłonu jest LICZBA CETANOWA LC paliwa. Im większa jej wartość, tym paliwo jest bardziej podatne na wystąpienie zjawiska samozapłonu. W przybliżeniu można stwierdzić, że liczba cetanowa jest odwrotnością liczby oktanowej, a więc benzyna o liczbie oktanowej 94 będzie miała liczbę cetanową wynoszącą 6.
Paliwa ciekłe
Do paliw ciekłych zaliczamy:
– Benzynę, benzol, alkohole – stosowane w silnikach ZI
– Olej napędowy, oleje roślinne – stosowane w silnikach ZS
Paliwa ciekłe są łatwe do trasportu i magazynowania, zawierają znikomą ilnośc skłądnikó niepalnych, a także skupiają dużą ilość energii w jednostce masy.
Paliwa gazowe
Wśród paliw gazowych możemy wyróżnić:
– Gazy sprężone – przedewszystkim gaz ziemny
– Gazy skroplone (ciekłe) – propan-butan
Bardzo popularne w Polsce są samochody przystosowane do zasilania gazem propan-butan (LPG). Silniki spalinowe mogą być zasilane innymi gazami np. metanem, wodorem, gazem koksowniczym itp. Szersze zastosowania tych paliw są ograniczone przez wiele czynników – przedewszystkim brak odpowiedniej infastruktury (stacje paliw), kłopoty z magazynowaniem gazu w pojeździe, a także mniejsza wartość opałowa.