Zanim zajmiemy się zasadą działania i szczegółową budową silnika musimy poznać podstawowe parametry konstrukcyjne silnika, do których możemy zaliczyć m.in. skok tłoka, pojemność skokową i stopień sprężania. Aby dokładniej poznać co to takiego najlepiej zacznijmy od rysunku:

rys11. Cylinder, 2. Tłok, 3. Korbowód, 4. Wał korbowy

Przedstawia on schemat mechanizmu korbowego silnika czterosuwowego. Skróty GMP i DMP oznaczją skrajne położenia tłoka – GMP, czyli Górne Martwe Położenie, DMP, czyli Dolne Martwe Położenie. Dlaczego martwe? Bo tłok zmieniając kierunek ruchu w skrajnych położeniach musi na chwilkę się zatrzymać. Odległość pomiędzy DMP, a GMP nazywamy skokiem tłoka i oznaczamy literą S. Skok tłoka zależy od promienia r wykorbienia wału korbowego, a wynosi dokłdnie dwa razy więcej (dlatego S=2r).

Pojemnością skokową Vs cylindra nazywamy objętość cylindra zawartą pomiędzy GMP i DMP.
Ponieważ pojemność ta ma w przybliżeniu kształt walca możemy więc uznać, że jest ona równa iloczynowi pola czynnej powierzchni denka tłoka i skoku tłoka. Możemy to zapisać wzorem:

wzor1

gdzie:
F – pole czynnej powierzchni denka tłoka,
D – średnica cylindra,
S – skok tłoka.

Pojemność skokowa silnika Vss jest sumą objętości skokowych wszystkich cylindrów

Pojemność komory sprężania Vk jest to objętość jaką zajmuje tłok znajdujący się w GMP.

Pojemność całkowita Vc, jest to suma pojemności komory sprężania Vk i pojemności skokowej Vs

Stopniem sprężania nazywamy stosunek pojemności całkowitej cylindra Vc do pojemności komory sprężania Vk.

Stopień sprężania oznaczamy grecką literą epsilon:

wzor2

Stopień sprężania jest parametrem bezwymiarowym, wszystkie pojemności podaje się najczęściej w cm3 lub litrach.