Zanim zajmiemy się zasadą działania i szczegółową budową silnika musimy poznać podstawowe parametry konstrukcyjne silnika, do których możemy zaliczyć m.in. skok tłoka, pojemność skokową i stopień sprężania. Aby dokładniej poznać co to takiego najlepiej zacznijmy od rysunku:
1. Cylinder, 2. Tłok, 3. Korbowód, 4. Wał korbowy
Przedstawia on schemat mechanizmu korbowego silnika czterosuwowego. Skróty GMP i DMP oznaczją skrajne położenia tłoka – GMP, czyli Górne Martwe Położenie, DMP, czyli Dolne Martwe Położenie. Dlaczego martwe? Bo tłok zmieniając kierunek ruchu w skrajnych położeniach musi na chwilkę się zatrzymać. Odległość pomiędzy DMP, a GMP nazywamy skokiem tłoka i oznaczamy literą S. Skok tłoka zależy od promienia r wykorbienia wału korbowego, a wynosi dokłdnie dwa razy więcej (dlatego S=2r).
Pojemnością skokową Vs cylindra nazywamy objętość cylindra zawartą pomiędzy GMP i DMP.
Ponieważ pojemność ta ma w przybliżeniu kształt walca możemy więc uznać, że jest ona równa iloczynowi pola czynnej powierzchni denka tłoka i skoku tłoka. Możemy to zapisać wzorem:
gdzie:
Ftł – pole czynnej powierzchni denka tłoka,
D – średnica cylindra,
S – skok tłoka.
Pojemność skokowa silnika Vss jest sumą objętości skokowych wszystkich cylindrów
Pojemność komory sprężania Vk jest to objętość jaką zajmuje tłok znajdujący się w GMP.
Pojemność całkowita Vc, jest to suma pojemności komory sprężania Vk i pojemności skokowej Vs
Stopniem sprężania nazywamy stosunek pojemności całkowitej cylindra Vc do pojemności komory sprężania Vk.
Stopień sprężania oznaczamy grecką literą epsilon: