Do podstawowych parametrów pracy silnika zaliczamy:

  • Moc użyteczną Ne,
  • Moment obrotowy Mo,
  • Jednostkowe zużycie paliwa ge,
  • Prędkość obrotową n.

Moc użyteczna (inaczej efektywna) Ne jest to moc mierzona na końcówce wału korbowego przy ustalonej prędkości obrotowej silnika wyposażonego w kompletny układ dolotowy i wylotowy. Jednostką mocy jest wat [W]. Moc silników samochodowych podaje się najczęściej w kilowatach [kW] (jeden kilowat = tysiąc wat). Czasami moc silnika określa się wykorzystując starą, anglosaską jednostkę, czyli koń mechaniczny [KM] (1 KM =735,498 W). Moc efektywną można zapisać wzorem:

moc

Z powyższego zapisu wynika, że teoretycznie silnik dwusuwowy przy takich samych parametrach posiada dwukrotnie większą moc w porównoniu z silnikem czterosuwowym. Niestety w praktyce nie jest to takie oczywiste i silniki dwusuwowe nie przedstawiają się pod tym względem tak dobrze, choć nie zmienia to faktu, że rzeczywiście osiągają większą moc…

Moment obrotowy Mo wyrażany jest w niutonometrach [Nm] i jest wprost proporcjonalny do mocy silnika, a odwrotnie proporcjonalny do prędkości kątowej wału korbowego:

moment

Jednostkowe zużycie paliwa ge przedstawia zużycie określonej dawki paliwa w odniesieniu do energii jaka została z niej uzyskana. Ilość zużytego paliwa podaje się w gramach [g], a energię w kilowatogodzinach [kWh] – jednostką jednostkowego zużycia paliwa jest więc gram na kilowatogodzinę [g/kWh].

Prędkość obrotowa n to liczba obrotów wału korbowego przypadająca na 1 minutę [obr/min].