Mimo znacznych różnic konstrukcyjnych wszystkie silniki spalinowe stosowane w samochodach posiadają pewne wspólne elementy, do których możemy zaliczyć:
- Kadłub, zwany powszechnie blokiem cylindrowym – jest najcięższym i największym elementem silnika wykonanym jako odlew z żeliwa bądź stopów aluminium. Jego zadaniem jest połączenie w całość wielu podzespołów silnika. Kadłub umożliwia także zamocowanie osprzętu (np. alternatora) i jest elementem łączącym silnik z podwoziem pojazdu.
- Głowicę, przykrywająca od góry kadłub, zamykającą przestrzenie robocze cylindrów. Podobnie jak kadłub może być wykonana jako odlew ze stopów aluminium, lub (rzadziej) z żeliwa.
- Mechanizm tłokowo-korbowy, którego zadaniem jest zamiana ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka na ruch obrotowy wału korbowego. Podstawowymi elementami tego mechanizmu są: tłok, korbowód i wał korobwy.
- Mechanizm rozrządu, sterujący wymianą ładunku w cylindrze silnika.
Rys.4. Wałek rozrządu.
- Układ olejenia, zapewniający odpowiednie smarowanie wszystkich współpracujących ze sobą części silnika, przede wszystkim łożysk wału korbowego i gładzi cylindrowych.
- Ukłąd chłodzenia, którego zadaniem jest zapewnienie silnikowi optymalnej temperatury pracy.
- Układ zasilania, który dostarcza do cylindrów odpowiednią ilość paliwa i powietrza w taki sposób aby zapewnić prawidłową pracę silnika w możliwie każdych warunkach.
- Układ wylotowy, odpowiadający za szybkie wydalenie spalin z cylindra na zewnątrz silnika.
Przedstawione rysunki przedstawiają tylko wybrane elementy z opisywanych układów. W rzeczywistości każdy układ zbudowany jest w oparciu o kilka lub kilkanaście podzespołów. W zależności od typu silnika układów może być znacznie więcej i mogą mieć bardzo skomplikowaną budowę.