Podczas pracy silnika na mechanizm korbowy silnika działa wiele sił, z których najważniejsze to:
- siła ciśnienia gazów spalinowych,
- siły bezwładności,
- siły tarcia.
Ciśnienie spalin działa na denko tłoka od strony głowicy, od strony skrzyni korbowej w większości silników działa ciśnienie zbliżone do ciśnienia atmosferycznego.
Ogólnie ciśnienie możemy zdefiniować jako siłę działająca na daną powierzchnię:
gdzie:
- p – ciśnienie w paskalach [Pa]
- F – siła w niutonach [N]
- S – powierzchnia w metrach kwadratowych [m2]
Z powyższego wzoru łatwo możemy wyznaczyć wartość siły, jako iloczyn ciśnienia i powierzchni:
Korzystając z tej zależności możemy wyznaczyć siłę ciśnienia gazów (tzw. siłę gazową) działającą na denko tłoka. Powierzchnia tłoka jest kołem, którego pole powierzchni wynosi
Zapis matematyczny musimy zastąpić zapisem „technicznym”, w którym nie wykorzystuje się pojęcia promienia tylko średnicy. Zapewne z geometrii pamiętacie, że promień koła jest połową średnicy, a więc:
Ostatecznie więc możemy zapisać wzór na siłę gazową Fg działającą na tłok:
gdzie:
- średnica tłoka [m]
- ciśnienie gazów działających na tłok [kPa]
Ciśnienie gazów w cylindrze zmienia się i jest najwyższe na początku suwu pracy. Taką wartość ciśnienia przyjmuje się do obliczeń wartości siły gazowej Fg.
Siły bezwładności występują podczas ruchu mas mechanizmu tłokowo-korbowego, a ich wartości zależą od masy elementów układu i przyspieszenia.
Wszystkie masy występujące w mechanizmie korbowym możemy pogrupować na:
- masy skupione w środku sworznia tłokowego mt (punkt A) – wykonujące ruchy posuwisto zwrotne (tłok wraz ze sworzniem i pierścieniami).
- masy skupione w środku czopu korbowego wału mw (punkt B) – wykonujące ruch obrotowy (wał korbowy)
- masy korbowodu – wykonujące ruch złożony (z ruchu posuwisto-zwrotnego i obrotowego). Z tego względu masy korbowodu zastępuje się układem dwóch mas zastępczych i przyjmuje się, że część masy skupiona jest w środku sworznia tłokowego mkp i wykonuje ruch posuwisto zwrotny, a część masy skupiona jest w środku czopu korbowego wału mko i wykonuje ruch obrotowy.
Całkowita masa wykonująca ruch postępowy składa się z mas tłoka i części masy korbowodu:
mp = mt + mkp
Całkowita masa wykonująca ruch obrotowy składa się z masy wału korbowego i części masy korbowodu:
mo = mw + mko
Siły bezwładności mas wykonujących ruch postępowo-zwrotny stanowią iloczyn tych mas i przyspieszenia tłoka:
Wyznaczenie chwilowej wartości siły bezwładności to spore wyzwanie, ale jak nie trudno zauważyć, będzie ona zależała od kąta obrotu wału korbowego (α) i największe wartości będzie osiągała w skrajnych położeniach tłoka, czyli wówczas gdy zmieni się zwrot ruchu tłoka.
Siła odśrodkowe (bezwładności w ruchu obrotowym) stanowią iloczyn mas wykonujących ruch obrotowy i przyspieszenia odśrodkowego rω2 :
Siła odśrodkowa jest stała przy niezmiennej prędkości obrotowej silnika.
Siły tarcia są znacznie ograniczone poprzez smarowanie i w porównaniu z pozostałymi osiągają niewielkie wartości i z tego względu w tej analizie zostały pominięte.
Warto wiedzieć, że w praktyce mamy do czynienia z siłami wypadkowymi, a więc wszystkimi siłami równocześnie działającymi w mechanizmie.
Konstrukcja silnika ze względu na trwałość i wytrzymałość musi uwzględniać wartości tych sił. Mają one również istotny wpływ na wyrównoważenie silnika, ale to temat na nowy wpis…