Bezpieczeństwo czynne pojazdu, zwane również aktywnym  zapewnia jego konstrukcja i wyposażenie, mające na celu zmniejszenie ryzyka wystąpienia kolizji lub wypadku drogowego. Poza cechami konstrukcyjnymi nadwozia, pozwalającymi zapewnić między innymi odpowiednią widoczność czy ergonomię pracy kierowcy, bardzo istotna jest budowa układu hamulcowego, kierowniczego oraz zawieszenia.

Z tego względu wymienione wyżej układy wyposażone są w systemy usprawniające ich działanie. Możemy do nich zaliczyć przede wszystkim:

  • ABS (ang. Antilock Brake System) – układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania
  • ASR (ang. Anti Skid Regulation, niem. Anti-Schlupf Regulierung – lub TCS (Traction Control System – ang.). -system zapobiegający poślizgowi kół napędzanych
  • ESC (również DSC, ESP, VDC i wiele innych) – system stabilizacji toru jazdy
  • MSR  (niem. Motor-Schleppmoment-Regelung) system przeciwdziałający poślizgowi kół napędowych w czasie hamowania silnikiem.
  • BAS (ang. Brake Assist System) – elektroniczne wspomaganie układu hamulcowego
  • ACC (ang. Adaptive Cruise Control) lub Intelligent Cruise Control w skrócie ICC – system do zachowania bezpiecznego dystansu między poruszającymi się pojazdami samochodowymi;
  • EBD ( EBV)  (ang. Electronic Brake Distributor) – układ sterujący rozdziałem siły hamowania pomiędzy osiami
  • EDS (niem. Elektronische Differentialsperre) lub EDL (ang. Electronic Differential Lock) elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.
  • DSR – (ang. Dynamic Steering Response) – system usprawniający działanie układu ESP poprzez odpowiednie skręcenie kół za pomocą elektrycznego silnika wspomagającego.
  • AFL (AFS) – (ang. Adaptive Forward Lighting, Adaptive Front Lighting System) – system dynamicznego oświetlenia samochodu.
  • ACD (ang. Active Central Differential) – aktywny, centralny mechanizm różnicowy umożliwiający regulowanie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w zależności od rodzaju nawierzchni.
  • LDW (ang. Lane Departure Warning) – system ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa ruchu.
  • RSC (ang. Roll Stability Control) – system zapobiegający przewróceniu się pojazdu np. podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
  • RVM (ang. Rear Vehicle Monitoring) rónież Side Assist, BLIS (ang. Blind Spot Information System) – system ostrzegania przed pojazdami znajdującymi się w martwym polu lusterka zewnętrznego.
  • TPMS  (ang. Tire Pressure Monitoring System) – system monitorujący ciśnienie w ogumieniu.
  • TSR (ang. Traffic Sign Recognition) – system rozpoznający znaki drogowe.
  • HDC (ang. Hill Descent Control) – system kontroli zjazdu z pochyłości.
  • SDS (ang. Side Detect System) – system wykrywający zagrożenie kolizji bocznych.
  • RDS (ang. Rear Detect System) – system wykrywający zagrożenia kolizją z tyłu pojazdu.

Oczywiście to nie koniec listy – biorąc pod uwagę, że co chwilę powstają nowe układy można śmiało założyć, że ta lista nigdy nie zostanie zamknięta 😉