Teoria ruchu samochodu jest działem mechaniki zajmującym się analizą się działających na samochód. Znajomość wpływu tych sił na pojazd umożliwia zoptymalizowanie jego konstrukcji ze szczególnym uwzględnieniem własności dynamicznych i bezpieczeństwa.
Ruch samochodu jest zjawiskiem bardzo złożonym, ponieważ siły działające na pojazd będący w ruchu nieustannie się zmieniają. Dodatkowo, zastosowanie ogumienia i elastycznych połączeń kół z nadwoziem jeszcze bardziej komplikuje analizę ruchu samochodu.
Ponieważ w szerszym zakresie teoria ruchu jest raczej dyscypliną akademicką, na kolejnych stronach postaram się przedstawić tylko podstawowe informacje – przydatne (moim zdaniem) każdemu technikowi-mechanikowi samochodowemu.
Ogólnie teorię ruchu samochodu możemy podzielić na następujące działy:
- Siły działające na samochód (obciążenie statyczne, opory ruchu, siła napędowa)
- Własności ruchowe samochodu
- Mechanika ruchu samochodu podczas hamowania
- Mechanika krzywoliniowego ruchu samochodu
Teoria zajmuje się również bezpieczeństwem i energochłonnością ruchu samochodu.