Silniki wielocylindrowe (czyli takie, które mają przynajmniej 2 cylindry) mogą posiadać różne układy cylindrów. W samochodach można spotkać niemal wyłącznie trzy typy takich układów: rzędowy, widlasty i przeciwsobny.

uklady

 

Zdecydowana większość samochodów osobowych posiada silniki rzędowe czterocylindrowe. W małych samochodach miejskich można spotkać silniki rzędowe dwucylindrowe (np. Fiat Cinquecento) lub trzycylindrowe (Opel Corsa, Daewoo Matiz). Większa liczba cylindrów w silnikach rzędowych samochodów osobowych to już prawdziwa rzadkość, choć np. mocniejsze jednostki napędowe koncernu VW posiadają pięć(!) cylindrów. Silniki sześciocylindrowe rzędowe najczęściej można spotkać w samochodach cieżarowych i autobusach. Mogą być budowane w układzie pionowym lub w układzie poziomym (np. w autobusach pod podłogą pojazdu). To drugie rozwiązanie pozwala obniżyć środek ciężkości pojazdu i wygospodarować przestrzeń znajdującą się nad silnikiem. Jego wadą jest utrudniony dostęp do silnika co komplikuje jego obsługę i naprawę.

mazdar_1_8

Rys. 1. Silnik rzędowy czterocylindrowy 1600 cm3 w samochodzie Mazda 626.

Silnik widlasty posiada dwa rzędy cylindrów, nachylone względem siebie pod pewnym kątem, dzięki czemu jest znacznie krótszy od silnika rzędowego o tej samej liczbie cylindrów. Liczba cylindrów w silnikach widlastych wynosi najczęściej 6, 8 lub 12. Silniki tego typu są stosowane najczęściej do napędu dużych, luksusowych samochodów osobowych, a także w samochodach sportowych i terenowych. Często silniki widlaste można spotkać w samochodach ciężarowych. W porównaniu z silnikami rzędowymi wadą silnika widlastego jest stosunkowo duża szerokość.

audiv7_3.6

Rys. 2. Silnik widlasty ośmiocylindrowy 3600 cm3 firmy Audi.

Silniki typu „bokser” są coraz rzadziej stosowane. Ze znanych marek samochodów tego typu silniki posiadają: volkswagen garbus, porsche 911, subaru impreza i alfa romeo 145/146. Silniki „bokser” posiadają dwa rzędy cylindrów o kącie rozwidlenia 180o. Cechują się małą wysokością, co korzystnie wpływa na obniżenie środka ciężkości pojazdu. Ze względu na konstrukcję najczęściej silniki te posiadały bezpośredni (powietrzny) układ chłodzenia.

boxer_alfa146_1.6

Rys. 3. Silnik czterocylindrowy typu bokser 1600 cm3 w samochodzie Alfa Romeo 146.

Omówione wyżej układy konstrukcyjne nie są bynajmniej jedynymi. Jeśli chodzi o konstrukcje silników samochodowych to należy wspomnieć o rozwiązaniach firmy volkswagen VR6 i W12. W silnikach okrętowych i tłokowych silnikach lotniczych można spotkać mało znane układy takie jak: delta, gwiazda czy H.