Podwozia pojazdów samochodowych mają bardzo zróżnicowaną budowę, co wynika przedewszystkim z faktu, że zawierają w sobie bardzo wiele podzespołów, pełniących różne zadania. Podzespoły te mogą różnić się budową, zasadą działania, a także rozmieszczeniem w pojeździe. Podwozie może być również wypsażone w dodatkowe mechanizmy. Niezależnie od tego w każdym podwoziu możemy wyróżńić pewne elementy wspólne, są to:

  • zawieszenie, do którego zaliczamy wszystkie elementy łączące koło samochodu z podwoziem (lub nadwoziem) Zadaniem zawieszenia pojazdu jest nie tylko zapewnienie komfortu jazdy, ale także umożliwienie właściwej współpracy koła z nawierzchnią drogi w każdych warunkach.
  • układ przeniesienia napędu, którego zadaniem jest przeniesienie napędu z silnika, na koła napędowe pojazdu. Układ przeniesienia napędu wraz z silnikiem tworzy kolejny, bardzo ważny układ zwany układem napędowym
  • układ hamulcowy, zapewniający skuteczne (czyli wględnie szybkie) zatrzymanie samochodu lub zmniejszenie jego prędkości
  • układ kierowniczy, umożliwiający zmianę toru jazdy pojazdu. Układ hamulcowy i kierowniczy często określa się jako mechanizmy prowadzenia pojazdu

Wszystkie układy zostaną szczegółowo omówione na kolejnych podstronach.